Ads

Kalau nak KAYA RAYA, saya ada caranya!

Baru ade hati nak menaip! Assalammualaikum!! :D

Okay firstly saya sangat cemburu kuasa lima belas dekat Nur Su'aidah dalam entry yang ini. Adoyai, Erra Fazira pun dah pergi MCB la, saya bila lagi? Keciwa!!! T_T Takpe su, nanti i g MCB ngan Dato' Siti i jadi partner die duduk sebelah okay you jangan jeles pulak nanti tau? Hahaha. (Ntah bile lah Dato' Siti nak pergi MCB ESQ Level One pun x lepas lagi) bhahaha. 

Saya dah cakap jangan ganggu hati nurani saya. X payah lah cari pasal tak tentu hala. I tahu u rindu kat I tapi xyah lah duk ngutuk I dalam facebook. ALahai sabar jelah hati ni. Kalau ikutkan dah lama I delete u balik, tapi at last u yang add I balik. C***n betul tahu tak? Adoi, selalu sahaja sakitkan hati I, tak penat hape? tapi takpe, aku maafkan jelah u yang daif tu. Opss, maaf. I takde masalah ngan u, u je. So paham-paham jelah. Reti jelah angkat kaki, Tak kuasa nak layan.

Anyway, bukan nak bercerita berdiari bagai Tapi nak cerita satu surah yang agak senang dan mudah pembacaanya serta membawa kepada seribu erti serta kelebihan kepada pembacanya Insya-Allah. :) 

.
.
.
.
.
Tengggggg3
.
.
Surah itu ialah surah
.
.
.
.
Al-Waqiah!

Anda mengidam memiliki ini?

Awww~ Kereta Besaq-Besaq?

Rumah Gedek Gedek?

Duit yang Melimpah Ruah?

Keluarga Bahagia?

Jadi anda digalakkan untuk membaca surah ini. Kenapa?

Surah Al-Waqi’ah (سورة الواقعة) adalah surah yang ke-56 dalam Al-Quran, terletak pada juzuk ke 27 dan terdiri dari 96 ayat. Surat yang diturunkan selepas Surah Taahaa ini dinamakan dengan Al-Waaqi’ah (Hari Kiamat), diambil dari perkataan Al-Waaqi’ah yang terdapat pada ayat pertama. Di dalam surah Al-Waqi’ah ini menerangkan tentang hari kiamat, balasan yang diterima oleh orang-orang mukmin dan orang-orang kafir. Diterangkan pula penciptaan manusia, tumbuh-tumbuhan, dan api, sebagai bukti kekuasaan Allah dan adanya hari kebangkitan.

Apa yang hebatnya surah Al-Waqiah ini, dengan amalan membacanya ia memberikan beberapa khasiat dan kelebihan tersendiri.

Sabda Rasulullah SAW:
“Surah al-Waqiah adalah surah kekayaan. Hendaklah kamu membacanya dan ajarkanlah ia kepada anak-anak kamu.” (Riwayat Ibn Mardawaih daripada Anas: Kasyf al-Khafa’).
“Sesiapa yang membaca surah al-Waqiah pada setiap malam ia tidak akan ditimpa kefakiran.” (Riwayat daripada Ibn Mas‘ud: al-Azkar, al-Jami al-Soghir).
“Ajarkanlah surah Al-Waqi’ah kepada isteri-isterimu. Kerana sesungguhnya ia adalah surah Kekayaan.” (Hadis riwayat Ibnu Ady)
Menurut fatwa sebahagian Ulama’ katanya:
“Barangsiapa membaca surah Al-Waqi’ah pada setiap hari dan malam dalam satu majlis sebanyak 40 kali, selama 40 hari pula, maka Allah akan memudahkan rezekinya dengan tanpa kesukaran dan mengalir terus dari pelbagai penjuru serta berkah pula.”

Diantara fadhilah-fadhilah membaca surat Al-Waqi’ah adalah:

1. Jika dibaca setiap malam sebagai wirid, maka tidak akan tertimpa kepapaan.

Rasulullah bersabda:

"Man qara’a suratal-Waqi’ati kulla lailatil lam tusibhu faqah, wa suratul-Waqi’ati suratul-gina faqra’uha wa ’allimuha aulada-kum."

Ertinya:
“Barangsiapa membaca surat Al-Waqi’ah tiap malam, maka tidak akan menimpa kepadanya kepapaan. Dan surat Al-Waqi’ah adalah surat kaya, maka bacalah dan ajarkanlah kepada anak-anak kamu.”

2. Berkata Masruq: “Siapa ingin mengetahui cerita orang-orang terdahulu dan orang-orang terkemudian, serta cerita ahli surga dan ahli neraka, penduduk dunia dan akhirat, maka bacalah surat Al-Waqi’ah”. (Tafsir Jamal, Juz IV halaman 269)

3. Imam Ja’far ra. berkata: “Barangsiapa membaca surat Al-Waqi’ah pada waktu pagi ketika keluar dari rumahnya untuk bekerja, atau untuk mencari kebutuhan. Maka Allah Ta’ala mempermudah rezekinya dan mendatangkan hajatnya. Dan barangsiapa membaca surat Al-Waqi’ah pada waktu pagi dan petang, maka ia tidak akan kelaparan atau kehausan, dan tidak akan takut terhadap orang yang akan memfitnah, sedangkan fitnahannya kembali pada orang itu”. (Khazinatul Asrar Kubra, hal. 360)

4. Disebutkan dalam Khawashul Qur’an, siapa yang membaca surat Al-Waqi’ah sebanyak 41 kali dalam satu majlis, maka didatangkan hajatnya, terutama urusan rezeki. Dan barangsiapa membaca surat Al-Waqi’ah sesudah sholat Asar sebanyak 14 kali dalam satu majlis, maka didatangkan hajatnya, terutama urusan rezeki. Aturan tersebut adalah mujarab. Jika menginginkan datangnya rezeki dari Allah dengan tak terkira-kira datangnya, maka bacalah surat Al-Waqi’ah selama 40 hari berturut-turut jangan terputus, dan setiap harinya dibaca 40 kali.

5. Dengan mewiridkan surat Al-Waqi’ah sebagai bacaan rutin setiap hari dan malam, maka Allah menjauhkan kefakiran selamanya. Sa’d Al Mufti mengatakan, bahwa hadis ini shahih.

Rasulullah bersabda:

"Man qara’a suratal-Waqi’ati lam yaftaqir abada."

Ertinya:
“Barangsiapa (membiasakan) membaca surat Al-Waqi’ah, maka ia tidak akan kefakiran selamanya.”

Sources: http://blog.mixterr.com


Hah? Baca tu? Jadi tunggu apa lagi? Amalkan lah dalam kehidupan sehari-hari anda. Ececeh, cakap macam baca hari lah pulak kan? hahaha. Kecoh lah you Eyla. Surah ni membawa erti yang bagus. Nak dengar bacaan dan maksudnya silalah dengaq di Widget Surah Al-Quran di sebelah kanan blog saya ini. (^^)v
Tak rugi wehhh. Pahala dapat, Rezeki Murah, Hidup Bahagia. Bahagia ke punya banyak wang dan harta benda? Bahagia tak agak-agak? Ya boleh jadi anda bahagia jika anda "Melakukan Amal Ibadat yang ikhlas dan tawaduk segala-galanya hanya kerana ALLAH SWT." Betul? hah itu bahagia dunia akhirat namanya. 

Kalau anda tak melakukan perintah Allah tapi bahagia ngak kalau punya poket yang tebal, kereta bersepah-sepah, rumah besar tak hengat? Anda rasa mereka itu bahagia? Mungkin ada yang tidak bahagia. HATI. Betul? Selalu je tak tenang. Duit risau takot habis, rumah pasang security segala mala sebab takut masuk pencuri, sibuk tak tentu hala. Apa yang dikejarkan wahai insan? (ayat perli untuk diri sendiri jugak) Jadi bersyukurlah dengan apa yang ada. Even karipap sebijik kedai Mak Cik Sarimah dia kasi free ambil aja kerana bahawa sesungguhnya ALLAH SWT yang mengaturkan segala kehidupan kau termasuklah rezeki di dunia tak kira lah mu islam ke, kapir ke, budhha ke, tamil ke, takde agama ke sume tu ALLAH SWT lah kasi kat korang. Jadi bawak2lah thankful eh. :D

Okay dah malam, mahu masuk tidoq! Later Update dengan lebih banyak informasi lagi buat kawan-kawan di rumah sana. Gile malam ni namanya. hahaah. So stay tuned, Assalammualaikum~

Renung-renungkanlah dan selamat beramal! 
EyLa

6 Comments!:

Admiral Hafiz said...


MCB best!!!!

best bergande2 drpd yang basic!
haha
sje je nak bg jeles

Zainatun Adilah said...

Okay i memang jeles! How dare you~

Admiral Hafiz said...

so cepat2 la join k
haha

Zainatun Adilah said...

U bayar okey? i on je! hahahaa

Nur Suaidah Bachok said...

first, ade nama i kt situ. hehe. Dato' Siti yeee! i tak kesah u~ ;p

emmmm, sabar jelah kalau ade yg mengutuk tu :)

TQ pasal surah al-waqiah tuh. byk betul kelebihan yg i ta tau~ :D

Zainatun Adilah said...

Su: Yelah, mestilah ade. I jeles kot! hahaha.

Memang ngah sabar ni~ :D

Heeheh, welcome babeh! M|CB best?