Ads

Macam mana boleh jadi model?



Assalammualaikum


Hahahaha, soalan ni punya lah banyak kat FB dan twitter. Jadi saya akan terangkan persoalan ini di dalam sebuah entry khas yang didedikasikan kepada mereka yang teringin dan mahu menjadi model.


Pertama-tamanya: Saya bukan originally model awak. T____T


Awak saya bukan model tahu. Saya cuma suka bergambar dengan kamera sebab ape? Sebab kamera DSLR sangat awesome! :D Mereka menyayangi dan mencintai saya sehingga saya mampu untuk memegang dan memahami apa itu DSLR sebelum bergelar "model" seperti yang anda semua perkatakan. Jadi pendek katanya ialah saya adalah hmmm "photographer"? sebelum bergelumang dalam dunia ditangkap gambar. I am proud sebab saya ada sifu2 dari Kuantan yang awesome yang ajar saya tentang kamera semasa saya desperate nak belajar kamera seperti Fakhrul Amin, Zulkhairi Khairuddin, Regimen Potraiture, Megart, Mie Syahmi dan sewaktu dengan mereka.



Kalau nak lihat artwork saya yang hampeh dan pffftttt tak menarik langsung boleh lah tengok kat pages atas ni, tajuk dia "PHOTOGRAPHY ARTWORK"

Paling suka gambar ni, ini gambar sebenar yap yap, bukan edit:



Mereka inilah yang mengajar saya apa itu DSLR. Mereka membuat saya sayang kepada kamera DSLR dan membuatkan saya berkeinginan menjadi...

.
.
.
.
.
.
.
.
.
Jeng Jeng.
.
.
.
.
.


Model? Erkkk? Takleh nak pikir ayat lain! Grrr!


Oleh itu step kedua ialah:


DREAM ON! Hahahaha. Since that day i wish ada orang yang akan jadikan i model, tangkap gambar2 i yg awesome, juga menjadi orang yg disayangi kamera instead of menjadi camera lover. Saya juga mahu disayangi kan? hahaha. Apa yang saya lakukan:


i) Berangan luuuu. Angan2 itu penting dow. Pastu simpan dalam hati dan percaya suatu hari nanti impian anda pasti akan tercapai.

It took me several years to make my dream come true. I used to be fat after PLKN. Yes yes! Lepas balik saya demok oi oi! Lemak bermaharajalela. Hahaha. Lalu melangkah ke UiTM Segamat dengan perasaan gemuk dan rendah dirinya. <---Okay yang ni korang jangan caya, lepas balik PLKN confident level kemain tinggi lagi. Hanya mereka yang satu batch dengan saya je tahu. (-__-)


Oleh itu untuk menguruskan badan ape kata anda try product ni:




  • Menyingkirkan toksin badan
  • Menggalakkan metabolisma
  • Mengurangkan beban badan
  • Membantu dalam penghadaman
  • Membantu melegakan sembelit
  • Membantu sintesis vitamin
  • Menggalakkan pertumbuhan bakteria baik


Nak tahu lebih lanjut? Sila tanya 


Cik Siti Surina di talian: 013-638 6401


(Available 24 hours) 


Hehehe, sempat aku promote, takleh blah!

P/S: Jangan lupa cakap I yang syorkan ye. :p

ii) Dah berangan mesti kena ape? Percaya lah yang! Tak caya camne nak jadi? Kalau boleh hari2 g depan cermin, cekak pingang, buat ekspresi muka konon2 macam korang tu model antarangbangsa. Buat macam2 facial expression, senyum sampai ke tinge dan sebagainya. Angan2 tu penting tapi yang paling penting ialah percaya.... :)


iii) Yang seterusnya, paling penting ialah cari kenalan dan juga networking yg membolehkan anda menjalankan misi anda. Find your first babystep kawan2. Seperti saya yang pernah menjadi photographer yang tak pro langsung, saya punyai ramai kenalan photographer. Makanya, saya selalu update sama mereka tentang semua trick2 terbaru dalam photography juga ekpressi muka yang mereka gemari makanya Alhamdulillah, Khairul Azkar membantu saya menjalani my first outing bersama2 photographer yang lainn.... My first photoshoot yang ada Make Up Artist (MUA) :)



Jangan terpedaya! Saya pernah ke beberapa siri photoshoot private bersama photographer2 handalan seperti:


Arif Zahran



Fakhrul Amin




Hahhaha, mereka awesome dooooo! :D Selepas itu bermulalah perjalanan saya sebagai "Camera Lover" di mana saya diundang daripada networking2 photographer2 yang ada di Malaysia untuk disyorkan kepada photographer yang lain. Antara mereka yang pernah shoot saya ialah:



Abang MNj


Kerusi Sepi


ChoTTouch *Famous Street Photographer*


ShazliShots


And the list is on and on but last but not least:



Annas Easkey.


Thanks guys! :) You made up my day. 


So macam mana? Dah terjawab ke my journey towards realizing my potential and living my dream? Jadi saya tujukan entry khas ini buat mereka yang berkeinginan untuk menjadi model tetapi dhalang kerana tak cantik, tak lawa, gemuk. Hello! Tyra banks and Kim kardahsian pun gemok like HOLY Sh*t tapi look, they made it right? 


Why not you? Although ada kata muka i tak komersial, tak unique, tak leh jadi model la, but HELLO who are you to crash and believing my dream? Ade aku kisah?


 It's not my fault that you're too jealous over my life!




Got another word for you:



So move on! :p


P/S: Live You life to the FULLEST! <3



14 Comments!:

suwara entertainment said...

bestnye..nak jugak..huhuhu

Duyong said...

ooh mcam tu ea..
kak eyla ni smber inspirasi la...
dream!then kna pcya..ok, sy follow..
heeeee..nak gak jdik model :P (verangann)

Farah Azurah said...

selalu berangan nk memiliki DSLR ..tapi ada kamera digital pon daa kira oke laa dulu..doakan fara pon jadi mcm akak suatu hari nnti oke :)

myraVea said...

Kadang-kadang berangan jugak..heee..tapi rase mcm xlayak pulak..dushhdushh

nice entry dear, xlokek untuk berkongsi ;)

qwert. said...

dari DSLR ke model ;)

Unknown said...

entri yg sgt best..ley jadi panduan nie..

Zaujah Miqdad said...

i like you and always support u..:) sekarang saya dah try sikit2 menceburi bidang ni..kak eyla salah sorg yang sangat menjadi inspirasi saya:)

Iliani Rahimi said...

slalu berangan nk jadi model,,tapi smpai skarang xkesampaian..huhu ;(

Munn Jaafar said...

oho dr blkg dslr ke dpn dslr pulak...nice..sapa kata muka x komersial? cantik jek =)

RedBerry said...

Owwhh... mcm itiew ke? :D

Tapi i rasa u mmg pandai pose dpn kamera, beb. That's y kalau tgk balik ur pics, the results - AWESOME.

Kartika khalit said...

, OMG ! jelous nya sys :'(

FizaFizz said...

don't care what people saying..you deserved to be a wonderful model! you got everything! especially height! which i adore most! hee~

hope u will success in this area. Amin :)

:.syUe.: said...

hehe..syue tahu sape chottouch *famous street photographer*
lawaa make up eton mase yg 1st photoshoot ade mua tuh..suka warna lipstick tuh..

amirulhaizad said...

wah,mau join geng photographer gak...