Ads

Movie: Hikayat Merong Mahawangsa Epic.

.Assalammualaikum.


Oleh kerana kelas saya batal pada hari ini, jadi saya ambil keputusan untuk update blog. Ngeee :D 


Arini nak cite pasal Movie yang kini meletup di pasaran: 


HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA


Eleh tipu ah tak penah dengar cite ni kan? Cerita ini menjadi bualan seluruh Malaysia kerana cerita ni gempaks siot! Sekali tgk macam bukan cerita Melayu. Tetiba rasa, aku ni tgk cite Pirates of Carribean versi Melayu ka? hahaha.


I salute this movie. Would i be imagine that Malaysia will produce this kind of movie? NEVER. Trust me. Never. But Merong had prove I am wrong. Yes Malaysia can produced a GREAT and OUTSTANDING Movie like this.




I am so in love with the cast, (especially Prince Rom) Oh gila kawaiiiii! And of course the cinematography which I boleh kasi like 4 star? Hahaha.
And cerita ini bukan macam serious gilagila camtu kan, tapi ada juga part yang sumpah haram jadah kelakar! hahaha.




Merong dan yang jahat tu sapa nama ntah lupa mereka sangat kelakar. Oh Dato' Rahim Razali I think you don't have to make jokes becoz u already makes people in cinema laughed when they saw your character in the movie. HAHAHA...


I still remember the part:


"SELAMAT MALAM SAYANG..."


"Apa salah nya mengintai di bawah tudung saji?"


LIKE WHY? Hahahaha.


Lagi satu filem ini mantap. Hari pertama je dah kutip setengah juta! Woooo! 






"Filem bergenre aksi/epik terbitan KRU Studios berjudul ‘Hikayat Merong Mahawangsa’ ('The Malay Chronicles - Bloodlines' dalam versi antarabangsanya) telah berjaya menarik minat pengedar-pengedar antarabangsa di European Film Market yang berlangsung di Berlin, Jerman pada 11-21 Febuari lalu, sekaligus mencatat jualan mencecah jutaan ringgit.

Setakat ini bagi hak edaran luar negara, ‘Hikayat Merong Mahawangsa’ telah terjual di United Kingdom, Perancis, Jerman, Rusia dan di 22 negara Timur Tengah. Ini menjadikan ‘Hikayat Merong Mahawangsa’ filem tempatan pertama yang mendapat edaran secara meluas di peringkat antarabangsa dan yang paling berjaya dari sudut perolehan eksport.

CEO Epic Pictures Patrick Ewald yang bertindak selaku ejen jualan KRU Studios berkata, “Sambutan luar biasa ini hanya berdasarkan poster dan juga klip 8 minit adegan aksi yang dipetik dari filem 'Hikayat Merong Mahawangsa' yang menonjolkan kualiti penerbitan lagak ngeri, aksi CGI dan set bertaraf dunia.

"Kami yakin bahawa filem ini bakal mendapat edaran yang lebih meluas apabila ia siap kelak, khususnya untuk tayangan di Festival Filem Antarabangsa Cannes pada bulan Mei dan American Film Market pada November nanti."

Menurut Yusry Abdul Halim selaku pengarah filem ini, “Kejayaan ini bukan hanya kejayaan saya seorang tetapi juga kejayaan para karyawan, pelakon, kru produksi dan kakitangan KRU Studios yang melibatkan lebih 300 orang. Saya berharap kejayaan ini akan mencetus lebih banyak lagi kejayaan penjualan filem tempatan di peringkat antarabangsa.”

Filem yang menampilkan pelakon-pelakon dari dalam dan luar negara ini dimantapkan dengan koreografi seni mempertahankan diri yang diterbangkan khas dari Hong Kong."


Bertambah kagum. =.='


Tahniah KRU Studios. Moga ada lagi cerita berkualiti seperti ini di pasaran cinema kita kelak. Takde lah orang berduyun2 nak pergi tgk sebab itu cerita Hollywood, tapi cerita MALAYSIA kot! Bangger kejap!


Bagi yang tak tgk lagi, pergilah support industri perfileman kita dengan menghabiskan duit anda ke filem berkualiti seperti ini. Tak rugi woo!


Merong: 4 Star!


Tahniah sekali lagi!
(Ceh bajet pengkritik filem lah sangat kan?)


Jom layan trailer:




Awww...


4 Comments!:

Rin Saharina said...

best kan..
ririn pn dah tgk :)

Sheherazade said...

Kawaiii,hihihi

Syafiqah Hashim said...

aww!
exited nk g tgok movie ni..hihii..:D

NADIA RAJAMI said...

dah tgk jgak..memg bestt..!!..XD