Ads

Rasulullah Insan Mulia :-)

SALAM. Di sini ada satu kisah yang merundum hati wahai para muslimin & muslimat, baca dan hayati kisah insan mulia kekasih ALLAH ini:

Di sudut pasar Madinah Al-Munawarah seorang pengemis Yahudi buta, hari demi hari apabila ada orang yang mendekatinya ia selalu berkata "Wahai saudaraku jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya". Setiap pagi Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawa makanan, dan tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapi makanan yang dibawanya kepada pengemis itu walaupun pengemis itu selalu berpesan agar tidak mendekati orang yang bernama Muhammad. Rasulullah SAW melakukannya setiap hari hingga menjelang Beliau SAW wafat. Setelah kewafatan

Rasulullah SAW tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu. Suatu hari Abu Bakar r.a berkunjung ke rumah anaknya Aisyah r.ha. Beliau bertanya kepada anaknya, "anakku adakah sunnah kekasihku yang belum aku kerjakan", Aisyah r.ha menjawab pertanyaan ayahnya, "Wahai ayahanda engkau adalah seorang ahli sunnah hampir tidak ada satu sunnah pun yang belum ayahanda lakukan kecuali satu sunnah saja". "Apakah Itu?", tanya Abu Bakar r.a. Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke ujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang berada di sana", kata Aisyah r.ha.

Keesokan harinya Abu Bakar r.a. pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikannya kepada pengemis itu. Abu Bakar r.a mendatangi pengemis itu dan memberikan makanan itu kepada nya. Ketika Abu Bakar r.a. mulai menyuapinya, si pengemis marah sambil berteriak, "siapakah kamu ?". Abu Bakar r.a menjawab, "aku orang yang biasa". "Bukan !, engkau bukan orang yang biasa mendatangiku", jawab si pengemis buta itu. Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut dengan mulutnya setelah itu ia berikan pada ku dengan mulutnya sendiri", pengemis itu melanjutkan perkataannya. Abu Bakar r.a. tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata kepada pengemis itu, aku memang bukan orang yang biasa datang pada mu, aku adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada lagi. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW. Setelah pengemis itu mendengar cerita Abu Bakar r.a. ia pun menangis dan kemudian berkata, benarkah demikian?, selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, ia tidak pernah memarahiku sedikitpun, ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, ia begitu mulia.... Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat dihadapan Abu Bakar r.a.

LIHAT? AJAIB bukan Insan Mulia ini?
.
.
.
.
.
Ya ALLAH hampir dekat Maulidur Rasul, Apakata kita sedekahkan Al-Fatihah dan selawat yang BANYAK sgt buat kekasih ALLAH ini yang tidak putus2 mendoakan umatnya sehingga ke hembusan terakhir baginda.


Oh anyway adakah anda tahu bahawa junjungan kita Nabi Muhammad SAW is the MOST INFLUENTIAL PERSON in HISTORY? Yeah dia adalah no.1 di antara 100 insan berpengaruh di dunia, a book by Micheal H.Hart.

And why is this non-muslim writer chose him?


This is the answer:

My choice of Muhammad to lead the list of the world's most influential persons may surprise some readers and may be questioned by others, but he was the only man in history who was supremely successful on both the religious and secular levels...

Muhammad founded and promulgated one of the world's great religions, and became an immensely effective political leader. Today, thirteen centuries after his death, his influence is still powerful and pervasive... Like all religions, Islam exerts an enormous influence upon the lives of its followers. It is for this reason that the founders of the world's great religions all figure prominently in this book. Since there are roughly twice as many Christians as Moslems in the world, it may initially seem strange that Muhammad has been ranked higher than Jesus. There are two principal reasons for that decision. First, Muhammad played a far more important role in the development of Islam than Jesus did in the development of Christianity. Although Jesus was responsible for the main ethical and moral precepts of Christianity (insofar as these differed from Judaism), St. Paul was the main developer of Christian theology, its principal proselytizer, and the author of a large portion of the New Testament.

Furthermore, Muhammad (unlike Jesus) was a secular as well as a religious leader. In fact, as the driving force behind the Arab conquests, he may well rank as the most influential political leader of all time... the Arab conquests of the seventh century have continued to play an important role in human history, down to the present day. It is this unparalleled combination of secular and religious influence which I feel entitles Muhammad to be considered the most influential single figure in human history.

Don't be silly people, even orang putih pon mengangkat martabat dan darjat baginda SAW sebagai insan yang sangat berpengaruh since HE DESERVE that. Nama baginda disebut hampir setiap saat di dunia apabila azan dilaungkan bukan? Sbb itu setiap tempat mempunyai masa yang berbeza-beza, tidakkah anda mengerti? Kerana dengan azan ia mampu mententeramkan dunia, DUNIA eh bkn MALAYSIA sahaja. Itu sebab ALLAH jadikan ia begitu sempurna, BUMI mengelilingi matahari, bergerak pada paksinya (bumi tidak boleh tergelincir lebih 0.03m dari garisan orbitnya kerana jika ia berlaku, bumi pasti akan membeku). ALLAH lah yang mengawalnya, mustahil ia boleh tersasar dari garis orbitnya. Itulah ALLAH yang maha agung dan maha suci.




Kalau nak cite kekuasaan ALLAH mmg banyak meliputi langit, bumi dan alam semesta. Itu dalam next post lah ok! Ingat PERBANYAKKAN SALAWAT supaya kita mendapat syafaat daripada baginda SAW dan dijaukan dari siksa api neraka, AMIN!


Salam Penuh Kasih Sayang,
♥ EyLa

5 Comments!:

Nur Suaidah Bachok said...

tanx sayang untuk peringatan !! hoho.
sedih sedih sedih~ ;'(

Zainatun Adilah said...

welcome sayang! :)
tu lah, sedih kan?

Admiral Hafiz said...

subhanallah
sedih sgt2
btul2 mnyentuh jiwa
sentiasalah basahkan bibir kita dengan zikir n selawat
dan yang paling penting
ingtilah Rasululullah selalu
janganlah cuma apabila Maulidur Rasul saja
biasakan diri kita untuk mengamalkan sunnah2 baginda...

Nur Suaidah Bachok said...

setuju dengan admiral hafiz ! owh yeahhh~

profwacko said...

Terima kasih Cik Zainatun Adilah untuk berkongsi sama cerita ini. Terima kasih kerana mengingatkan kami insan lemah kepada kehebatan Rasulullah SAW.

Terima Kasih.

ups... nampaknya suda lama tak update blog